|
|
|
|
Vernieuwde website Heech by de Mar
Vanaf vandaag zijn we de trotse eigenaar van een geheel vernieuwde website. Hiermee zijn we weer helemaal up-to-date en kunnen we weer op volle kracht vooruit.
Aangezien we een uitgebreide en goed gevulde website in meerdere talen hebben, is het veel werk geweest om de gehele content van de vorige naar de nieuwe website over te zetten.
Via deze weg dan ook hartelijk dank aan de firma Addnoise welke de nieuwe website ontworpen en gevuld heeft.
Neemt u maar eens een kijkje en we zijn benieuwd naar uw reactie.
Wij zijn er in ieder geval blij mee.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vorige maand hebben we al een oproep geplaatst voor foto’s voor onze jaarlijkse kalender. Hierop hebben we al foto’s mogen ontvangen maar indien mogelijk zouden we graag nog een iets ruimere keuze willen hebben.
Graag rechtenvrije foto’s in een zo hoog mogelijke resolutie aanleveren welke Heech by de Mar zo mag gebruiken.
|
|
|
|
|
|
|
Wat zoeken wij:
Wij zoeken heel breed als bijvoorbeeld mooie natuurmomenten, gezelligheid aan boord, mooie foto’s onder zeil, etc. De enige voorwaarde is dat er iets van een Platbodem van Heech by de Mar op moet staan.
Aanleveren kan op de volgende manieren:
- Per mail aan info@heechbydemar.nl, graag een zo hoog mogelijke resolutie. Om digitale verstoppingen te voorkomen graag rekening houden met de grootte van mijn mailbox, per mail graag maximaal 10 MB;
- Of de foto’s op een usb-stick of CD-rom zetten en opsturen;
- Een link naar een online fotobestand
- Of een professionele afdruk op fotopapier toezenden. Wilt u deze afdruk retour ontvangen dan graag even aangeven.
Heeft u foto’s van uw zeilvakantie op een schip van Heech by de Mar dan ontvangen wij deze graag. Misschien wordt uw foto wel beloond met een plek op de kalender.
Dus blader nog eens door uw zeilfoto’s en beleef uw vakantie weer opnieuw.
Bij voorbaat dank.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dat het steeds rustiger wordt op de vaarwegen is alleen maar een voordeel. Rust en ruimte krijgen in dit jaargetijde een extra dimensie. Niet meer wachten voor bruggen en sluizen, geen gezoek meer om een plekje in de jachthaven.
Beste mensen, geniet nu het nog kan! Juist op een mooi en comfortabel platbodemschip welke buiten het hoogseizoen extra voordelig gehuurd kan worden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Heeft u al gevaren dit jaar?
Momenteel zijn er aantrekkelijke naseizoenprijzen.
Het vaarseizoen is nog slechts enkele weken!
Wij verwelkomen u graag nog voor een onvergetelijke vakantie!
U kunt contact opnemen via 0515-442750 (we helpen u graag verder) of kijk hier voor beschikbare schepen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voor uw watersportvakantie zetten wij ons al meer dan 35 jaar met hart en ziel in!
Het gehele Heech by de Mar team.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vaarinstruktie / manoeuvreerdagen praktijk
In het voorjaar konden enkele manoeuvreerdagen helaas vanwege Covid niet doorgaan.
Die willen we dan nu dit najaar nog inhalen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ontspannen en zorgeloos varen wil iedereen want dit vergroot het vaarplezier aanmerkelijk. Het is erg fijn het gehuurde schip in de macht te hebben en zonder stress te varen.
Daarom hebben we ook dit jaar weer speciale vaarinstructiedagen opgezet. U kunt hiermee uw vaardigheden (verder) ontwikkelen zodat u nog meer ontspanning en plezier beleeft aan uw vaartochten of vakanties.
Voor 2020 hebben we het volgende nog op de agenda staan:
Beschikbaar:
- Op zaterdag 17 oktober is volgeboekt.
- Op zondag 18 oktober zijn nog 2 plaatsen beschikbaar.
- Op zaterdag 24 oktober is volgeboekt
- Op zondag 25 oktober zijn nog 4 a 5 plaatsen beschikbaar (gaat door bij minimaal 3 aanmeldingen)
Wees er snel bij want ook hiervoor geldt vol is vol!
Dagcursus manoeuvreren van 10.00 tot 17.00 uur.
Ontvangst vanaf 10.00 uur met koffie en hierna direct het water op voor praktische oefeningen als af- en aanmeren en keren. Maximaal 4 a 5 deelnemers per schip zodat u zelf ook voldoende aan het roer kunt staan. Deelnamekosten € 200,= per persoon per dag inclusief eenvoudige lunch.
Bij de eerste boeking van een jacht voor het vaarseizoen 2021 krijgt u van Heech by de Mar € 100,-- terug (is ook het maximum bij meerdere deelnemers).
Aanmelden kan via info@heechbydemar.nl
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De keuze van een Rond- of Platbodem
Zoals al eerder aangekondigd gaan we in de komende nieuwsbrieven uitgebreid aandacht besteden aan het scheepstype Lemsteraak.
We duiken hierbij in de geschiedenis van dit jacht met ‘koninklijke allure’ en geven een uitgebreide toelichting op het onderscheid ten opzichte van andere jachten. Waarom beschikken ze gemiddeld over bijzonder goede vaareigenschappen? Wat maakt dat de aken vaak wat duurder zijn?
Tot slot geven we een overzicht van de belangrijkste werven en ontwerpers met hun verschillende kenmerken.
|
|
|
|
|
Nadat er eind negentiende eeuw begonnen werd met de bouw van ijzeren Lemsteraken voor de visserij werden tussen 1911 en 1915 veel ‘Lemmeraken of ‘Lemmerjachten’ voor de recreatie gebouwd. Een voorbeeld hiervan zijn de bij skûtsje bouwer van der Werff naar ontwerp van Zijlstra gebouwde plezierjacht ‘Frisia’. Van belang hierbij is te melden dat er al kort na de overgang op ijzer meer exemplaren als jacht voor de recreatie werden gebouwd als ooit in ijzer voor de visserij gebouwd zijn!
Kenmerken
De huidige grote populariteit van de Lemsteraak is primair te danken aan de eigenschappen die de eerste pioniers aan dit scheepstype verschaften. Hierbij te noemen zijn De Boer en Bos, Zijlstra en Kersken, Akerboom en De Vries. Zij verdienen hun eigen standbeelden voor hun pionierswerk.
Op de latere ontwerpers en bouwers komen we in de volgende nieuwsbrief terug.
Kenmerkende eigenschappen van deze Lemsteraken zijn onder andere:
1. Het volume van het voorschip is hoger, breder en voller dan het achterschip. Het voorschip heeft daardoor een flinke zeeg, terwijl het achterschip geheel recht is.
2. De Lemsteraak is een rond vaartuig, dat nergens stilstaat.
3. De grootste breedte ligt ter plaatse van, of iets voor de mast.
4. De zwaarden zijn zeezwaarden, dus lang, smal en (met of zonder zandplaat) zwaar.
5. De mast is ongeveer gelijk aan de lengte van het schip.
Het meest uitgesproken onderscheid is echter de scheepsvorm met vele gangen; gebogen platen, die overnaads aan elkaar gelast zijn en zorgt voor een mooie ronde rompvorm. Door deze vorm worden haar zeileigenschappen geroemd en is droogvallen zeer goed mogelijk.
|
|
|
|
|
Op de zeileigenschappen en de diverse ontwerpers en bouwers gaan we de volgende nieuwsbrief verder in, evenals de verschillen met andere typen.
Bovenstaande informatie komt uit het boek ‘Lemsteraak, trots der Zuiderzee’, een schitterend rijk geïllustreerd naslagwerk, welke bij ons is tegen een gereduceerde prijs af te halen of te bestellen:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De volgende schepen zijn ‘nieuw in bemiddeling’, nog niet ondertussen alweer verkocht en in onze verkoophaven of elders te vinden:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ook in de afgelopen maand zijn er weer diverse schepen verkocht. Een deel van de verkochte schepen zal binnenkort aan de nieuwe trotse eigenaren. We komen hier in de komende nieuwsbrief op terug.
Er zijn daarnaast diverse schepen die onder voorbehoud (ov) verkocht zijn en als zodanig in de verkooplijst staan vermeld.
Mocht u op zoek zijn naar een voor u ‘passend’ schip, dan nodigen wij u van harte uit ons te bezoeken. Wij hebben in praktisch elke afmeting en prijsgroep een rond-of platbodem in het aanbod, welke u kunt vinden in de verkooplijst.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overweegt u uw schip (met pijn in het hart) te verkopen, dan helpen wij u ook graag verder.
Vaak is er meer mogelijk dan u denkt en kunt u, tijdens de verkoop vanuit onze verkoophaven (of uw eigen haven als deze in de buurt van Heeg ligt), gewoon blijven doorvaren totdat uw schip definitief verkocht is. Ook kunt u uw schip in de winterberging geven terwijl de verkoop gewoon doorgaat.
|
|
|
|
|
Mocht u hierover meer willen weten, dan verstrekken wij u daarover graag alle door u gewenste informatie.
Heeft u specifieke vragen over de schepen, wilt u uitgebreide informatie ontvangen of een afspraak maken, dan kunt u ons via onderstaand mailadres of telefoonnummer bereiken.
|
|
|
|
|