|
|
|
|
Is wetende dat:
• Je vlucht niet geannuleerd wordt;
• Je geen urenlange wachtrijen bij de veiligheidscheck hebt;
• Je de vlucht of aansluiting niet mist;
• Je geen uren hoeft te wachten voor je bagage;
• Je niet op zwarte zaterdagen hoeft te reizen;
• De reistijden kort zijn;
• Je geen parkeerproblemen hebt;
• Je geen verborgen kosten hebt;
• Je hartelijk ontvangen wordt;
• Je snel kunt inchecken;
• Je professioneel begeleid wordt;
• Je Nederland van de mooiste kant ziet;
• Je de gezellige drukte op kan zoeken;
• Je ook de rust kan zoeken en vinden;
• Je vaart in prachtige natuur;
• Je vakantiegevoel thuis al begint als je het boordboek toegezonden krijgt;
• En zo zijn er nog veel meer redenen …….
Kortom: kom een prachtige boot huren, maak je geen zorgen en geniet!
Heech by de Mar is reeds 40+ Jaren een betrouwbare partner voor uw watersportvakantie.
De familie Koekebakker en het gehele Heechteam begroeten u graag in Heeg.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het kan best spannend zijn om door een sluis te varen en daarom zet Rijkswaterstaat ook voor 2022 weer stewards in.
Watersporters geven zelf aan dat de aanwezigheid van stewards in drukke periodes gewenst is. Hun aanwezigheid zorgt ervoor dat het veiligheidsgevoel en het vaarplezier toenemen.
Zo helpen de stewards watersporters bij het kiezen van een goede plaats in de sluiskolk en bij het afmeren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De keuze van een Rond- of Platbodem
Bij de keuze van een rond-of platbodem wordt enige achtergrond van de verschillende typen door de meeste aspirant-kopers zeer op prijs gesteld. We zijn deze rubriek een jaar geleden gestart met Rondbodems en geven daar nu een vervolg aan met Platbodems, te beginnen met de Zeeschouw.
|
|
|
|
|
|
|
|
De Zeeschouwen zijn uit economische noodzaak ontstaan. Het ging weer eens slecht met de visserij op de Zuiderzee en de gebruikte schepen bleken te duur in bouw en onderhoud. Zo is men omstreeks 1900 begonnen een groter en robuuster schip te bouwen, die zeewaardig zou zijn voor de visserman, die er in alle weersgesteldheden en jaargetijden mee op zee moest. Naast de in de vorige nieuwsbrief genoemde werf van Wierda te Lemmer werden er aan de andere kant van de Zuiderzee ook diverse schouwen gebouwd , welke onder andere in bouw, vlak en tuigage verschillen. De overeenkomsten zijn echter veel groter; alle hebben sterk uitwaaierende zijden, dat wil zeggen dat deze in verhouding breed zijn op de knik , waardoor ze beschikken over een rustige ligging in ruw water. Zeeschouwen kruisen vrij goed tegen zee op liggen voor de wind goed op het roer. Dit laatste is mede te danken aan de ondiepe kiel, welke van voor de mast tot aan de achterspiegel doorloopt.
Deze kiel heeft een drieledig doel: het bevorderen van een rustige ligging op het roer, het afremmen van de dwarsscheepse slingering en een hoge ligging aan de wind.
De (relatief) goede zeileigenschappen, de grote ruimte aan boord en de betrekkelijk lage bouwkosten ten gevolge van de eenvoudige constructie hebben ertoe bijgedragen dat de zeeschouw als jacht veel opgang heeft gemaakt, getuige ook het diverse aanbod wat wij hebben liggen.
|
|
|
|
|
Bronvermelding:
DEZE INFORMATIE KOMT UIT HET BOEK RONDE EN PLATBODEMJACHTEN van Mr. Dr. T. Huitema (een naslagwerk, welke in 1962 tot stand gekomen is en nog steeds niet overtroffen)
Voor een uitgebreid overzicht van de beschikbare Zeeschouwen in ons aanbod, verwijzen wij u graag naar onze website:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ook in de afgelopen periode zijn er weer diverse schepen verkocht en inmiddels overgedragen:
- Vollenhovense Bol 'Schuymer'
- Vollenhovense Bol 'Marande'
- Grundel 'Johanna Hendrika'
We wensen deze trotse nieuwe eigenaren zoals altijd veel vaarplezier en een behouden vaart!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De eigenaren van onderstaande schepen hebben ons het vertrouwen gegeven hun schip te mogen verkopen:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Terug van weggeweest, de rubriek Schijnwerper. Hierbij wordt elke keer een ander schip uitgelicht.
Deze keer aandacht voor een zeer bijzonder schip:
- Boeieraak ‘De Kleine Beer’
|
|
|
|
|
|
Unieke boeieraak met een rijke historie. 'De Kleine Beer' is oorspronkelijk in 1913 gebouwd als visseraak. Na geruime tijd voor de visvangst dienst te hebben gedaan is ze in 1990 geheel gerenoveerd en voorzien van een opbouw, professioneel uitgevoerd door scheepswerf Hielke Wildschut te Gaastmeer. Door de huidige eigenaren is zeer goed op haar gepast en onderhouden in samenwerking met de fa. Mink en Zn. te Grou, waar zij ook ieder jaar in de overdekte winterstalling staat. Er is een uitgebreide historie bekend, welke is vastgelegd in een beknopte geschiedenis. Een exemplaar hiervan ligt voor de liefhebber aan boord. Een bezichtiging waard!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zoals al eerder aangegeven was 2021 voor de verkoop een uitzonderlijk goed jaar. We zijn dan ook dringend op zoek naar ‘nieuw’ aanbod. We kunnen voor zowel verkoper als koper een meerwaarde bieden, wat we middels adverteren breed onder de aandacht brengen:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overweegt u uw schip te verkopen, dan komen we graag met u in contact.
Vaak is er meer mogelijk dan u denkt en kunt u, tijdens de verkoop vanuit onze verkoophaven (of uw eigen haven als deze in de buurt van Heeg ligt), gewoon blijven doorvaren totdat uw schip definitief verkocht is.
|
|
|
|
|