|
|
|
|
Flottieljetocht Waddenzee 2023
Wij hebben er zin in! U ook?
|
|
|
|
|
Voor vele zeilers een ideale start van het vaarseizoen!
Inmiddels hebben zich al weer 12 schepen aangemeld en het belooft hierdoor weer een mooie tocht te worden. Wilt u deze unieke Waddentocht ook eens meezeilen dan hebben wij de week van 21 tot 28 april hiervoor uitgetrokken.
De volgende mogelijkheid kunnen we u nog aanbieden:
Kooienreservering:
Alle beschikbare kooien op de 5 schepen met schipper zijn allemaal geboekt.
Helaas kunnen wij u dit niet meer aanbieden.
Wilt u er de volgende keer bij zijn en een kooi willen reserveren dan raden wij u aan op tijd te boeken.
Te huur met eigen bemanning:
Bovenstaande deelnameprijzen aan de flottieljetocht zijn inclusief kosten organisatie en welkomstdiner op vrijdagavond.
Voor reserveringen of verdere info aangaande de tocht kunt u bellen met 0515-442750 en vragen naar Martin of Harry Koekebakker. Beiden hebben de tocht al vele jaren meegevaren.
Wees er tijdig bij want vol = vol!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Verslag flottieljetocht 2022
In april 2022 hebben we met 9 schepen en 51 enthousiaste zeilers weer een hele mooie zeiltocht op de Waddenzee gemaakt. Een leuk duitstalig verslag van Peter Zimmermann foto’s vind u hier ' Verslag flottieljetocht 2022'
Nederlandstalige verslagen van eerdere tochten vind u hier op Reisverslagen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Manoeuvreerdagen praktijk
Vele jaren geleden geïntroduceerd en vanwege het grote succes ook komend jaar weer op herhaling: onze manoeuvreerdagen.
Afgelopen jaar waren het er 8 en we hebben voor komend jaar ook weer meerdere manoeuvreerdagen gepland. Voor beschikbare data klik op:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voor vragen en aanmeldingen kunt u contact met ons opnemen.
Steeds meer zeilers maken, in combinatie met huur van een boot, ook gebruik van de door ons aangeboden privé instructie. Dit kan eventueel op de dag van aankomst gegeven worden en is persoonlijk en zeer leerzaam.
De gehele bemanning profiteert hier van mee. De manoeuvres lopen gesmeerd als iedereen zijn of haar plek aan boord heeft en weet wat er van hem of haar verwacht wordt.
Kortom: meer vaarplezier voor iedereen!
Het is zeer raadzaam om voor privé instructie ivm met de beschikbaarheid van de instructeur hiervoor tijdig, het liefst direct met de boeking van de boot, een reservering te maken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niet bij iedereen even bekend maar u kunt sinds vele jaren ook privé-instructie ontvangen op de eerste middag of tweede dag van uw vakantie. De invulling is geheel naar uw eigen wens en heel intensief, ook de gehele bemanning steekt hier wat van op. De kosten hiervoor bedragen voor een ½ dag (= 3 uur instructie) € 195,= en voor een hele dag (= 6 uur instructie) € 375,=. Bij reservering kunt u dit ook aangeven op het bestelformulier met extra’s.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uw watersportvakantie 2023
Voor uw vakantieplezier worden momenteel vele schepen op onze werf weer technisch onderhouden en krijgen een schilderbeurt.
Onze schepen liggen vanaf half maart weer glimmend te water.
Alle huurprijzen voor het volgend seizoen zijn weer ingevoerd in het systeem en u kunt nu al voor een aantrekkelijk voorjaarstarief boeken. Daarvoor kunt u contact opnemen via 0515-442750 (we helpen u graag verder) of Online kijken in ons reserveringssysteem.
• Waarom een platbodem varen
• Waarom huren bij Heech by de Mar
• Klantrecensies: Onze Service = uw vaarplezier
Voor uw watersportvakantie zetten wij ons al meer dan 40 jaar met hart en ziel in!
Het gehele Heech by de Mar team.
Noot:
Uw vakantie is wellicht de belangrijkste tijd van het jaar en daarom is het goed eens te overwegen met welke jachtverhuurder u in zee gaat. Het is dan ook raadzaam om bij een goed en betrouwbaar familiebedrijf als Heech by de Mar uw vakantie onder te brengen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het voorjaar komt er aan !
Hoewel we volgens de kalender nog midden in de winter zitten, zijn er al veel aanwijzingen dat het voorjaar er aan komt. Zo staan sommige bomen al volop in de knop en staan de narcissen al weer in bloei; alles wijst er op dat de lente in aantocht is!
Wij merken dit ook in de belangstelling voor de verkoopschepen. Langzamerhand komt er weer meer vraag om de schepen te komen bezichtigen. Velen zijn zich al vroeg aan het oriënteren op een ‘passend’ schip waar men het hele jaar van kan gaan genieten.
Bent u voor het komend jaar ook op zoek naar een rond-of platbodem en wilt u nu alvast ‘voorwerk’ gaan verrichten, dan begroeten wij u, ook in deze tijd van het jaar, graag in Heeg.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De keuze van een Rond- of Platbodem
Bij de keuze van een rond-of platbodem wordt enige achtergrond van de verschillende typen door de meeste aspirant-kopers zeer op prijs gesteld. In de vorige nieuwsbrief hebben wij aandacht besteed aan de Zeeuwse Schouw. Deze keer aandacht voor het scheepstype:
|
|
|
|
|
|
|
De vorm van dit vissersschip (de afwezigheid van zwaarden en aanwezigheid van een lange kiel) wijkt belangrijk af van de overige ronde-en platbodemjachten. Deze bijzondere vorm heeft allerlei gissingen omtrent zijn oorsprong doen ontstaan. Een verklaring hiervoor werd gegeven door de heer D. Zeldenrust, zelf afkomstig uit een scheepsbouwers familie in de Zuidwesthoek van Friesland. Hij brengt het ontstaan in verband met de ansjovis-visserij in de jaren tussen 1870 en 1880, en met de eisen die deze visserij, met zijn speciale netten, aan de schepen stelde. Bij de ansjovisvisserij, die vooral werd beoefend in de buurt van Stavoren en Medemblik, werden dunne netten gebruikt en het ophalen gebeurde aan de netten zelf. Uitstekende gedeelten – bolders, pennen, berghouten en zwaarden – waren weggelaten om beschadiging van de netten te vermijden. Het juiste bouwjaar van de eerst twee houten jollen is niet bekend. Wel echter wanneer er één van beiden werd gesloopt (1916-1917). De kiel werd hierbij hoger gemaakt, volgens de eigenaar gebeurde dit om de zeilcapaciteiten te verhogen.
Met de ansjovis visserij werd in die dagen (tot 1900) dik geld verdiend. De netten en de schepen werden groter ( tot 22 voet) en de totale vloot breidde zich uit.
In die jaren had Stavoren ruim vijftig jollen en de aangrenzende gemeenten ongeveer negentig.
Bekende bouwers in die tijd waren Strikwerda en Roosjen (Stavoren) en Wildschut (Gaastmeer).
Na 1900 werden de inkomsten uit de ansjovis visserij steeds minder en ging ook de vloot achteruit.
In de zomermaanden – slechte tijd voor de beroepsvisser – werden de jollen gebruikt bij het steen-zetten aan de glooiing van de zeedijken (omstreeks de eeuwwisseling werden de palen vervangen door stenen)
Gemeenschappelijke kenmerken
De stabiliteit van een Staverse Jol is groot. Dit komt niet alleen door de grote breedte maar ook doordat de breedte voor en achter de mast goeddeels behouden blijft. Duit is duidelijk te zien aan het verloop van de waterlijn, die van de voorsteven direct breed uitloopt en deze breedte over ht grootste deel van de boot behoudt, om dan met een korte, maar goed gevormde kromming naar de achtersteven te eindigen. De lange (en relatief diep stekende) kiel heeft het voordeel dat ze in ‘hol’ water goed op het roer ligt en rechtuit blijft varen. Het nadeel is dan weer dat de jol daardoor wat moelijker draait.
|
|
|
|
|
|
Bronvermelding:
DEZE INFORMATIE KOMT UIT HET BOEK RONDE EN PLATBODEMJACHTEN van Mr. Dr. T. Huitema (een naslagwerk, welke in 1962 tot stand gekomen is en nog steeds niet overtroffen).
|
|
|
|
|
|
De informatie uit bovenstaand boek gaat helaas voorbij aan de opkomst van de stalen jollen, die voornamelijk voor de pleziervaart werden gebouwd. Een bekend voorbeeld hiervan is de bij van Rijnoever en verder door Heech by de Mar gebouwde ‘Jolleman’ die deel uit maakt van ons verkoopaanbod:
|
|
|
|
|
|
|
maar die u ook eerst kunt huren:
|
|
|
|
|
|
|
Daarnaast zijn er nog een aantal werven geweest die zich bezighielden met de bouw van een Staverse Jol, zoals Engelaer. Deze ‘Bolderik’ met een lengte van 7.50 ligt bij ons in de verkoop en kunt in de hal in Heeg komen bekijken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Door het succesvolle afgelopen jaar is er dringend behoefte aan ‘nieuw’ aanbod. We zijn dan ook volop ‘nieuw’ aanbod aan het werven. Kernvraag hierbij:
WAAROM HEECH BY DE MAR ?
- Meer dan 30 jaar ervaring in bemiddeling van rond -en platbodemjachten
- EMCI gecertificeerde jachtmakelaar met verstand van zaken
- Uitgebreid internationaal netwerk
- Nieuwsbrief met een bereik van meer dan 4000 adressen
- Eigen verkoophaven met grote aantrekkingskracht
- Uitgebreide promotie van uw schip
- Actieve benadering bij verkoop van uw schip
- Professionele begeleiding tijdens verkoopproces
- Uit handen nemen van alle (administratieve) handelingen
- Betrouwbaar adres voor koper en verkoper
DAAROM HEECH BY DE MAR !
Wij komen hier verderop in deze nieuwsbrief verder bij u op terug.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In de rubriek ‘In de Schijnwerper’ wordt elke keer een ander schip in het licht geplaatst en uitgelicht.
Deze nieuwsbrief aandacht voor een prachtige Lemsteraak, waar de huidige eigenaren al meer dan 20 jaar heel veel plezier aan beleven en door hen ‘met pijn in het hart’ wordt aangeboden:
Lemsteraak ‘Kale Jonker’
|
|
|
|
|
|
|
Prachtig gelijnde Lemsteraak 10.05 van beroemde van Rijnsoever werf, in perfecte staat van onderhoud. Sfeervol ruim interieur, in 2010 deels vernieuwd, waardoor nog zeer eigentijds. Door verlengde opbouw tot in het vooronder en in natte cel veel stahoogte. Compleet uitgerust. Zeer stabiel. Uitstekende zeileigenschappen.
De 'Kale Jonker' heeft aan diverse wedstrijden meegedaan en is volledig wedstrijd klaar (VB309) maar is door de huidige eigenaren vooral gebruikt voor lange tochten op groot en klein water in Nederland en Duitsland.
Ze ligt momenteel elders in Friesland in een hal, waar alle noodzakelijke onderhoud professioneel onderhoud wordt uitgevoerd, zodat ze dit voorjaar weer in een topstaat verkeert!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overweegt u uw schip (met pijn in het hart) te verkopen, dan helpen wij u ook graag verder.
Vaak is er meer mogelijk dan u denkt en kunt u, tijdens de verkoop vanuit onze verkoophaven (of uw eigen haven als deze in de buurt van Heeg ligt), gewoon blijven doorvaren totdat uw schip definitief verkocht is.
Mocht u hierover meer willen weten, dan verstrekken wij u daarover graag alle door u gewenste informatie.
Heeft u specifieke vragen over de schepen, wilt u uitgebreide informatie ontvangen of een afspraak maken, dan kunt u ons via onderstaand mailadres of telefoonnummer bereiken.
|
|
|
|
|