|
|
We mochten weer vele prachtige foto’s ontvangen van huurders die hun belevenis met ons en anderen willen delen, waarvoor hartelijk dank.
Bij het samenstellen van de kalender hebben we hier zoveel mogelijk gebruik van gemaakt. Zit uw foto er dit jaar niet bij, laat u zich niet ontmoedigen en blijf vooral foto’s maken en opsturen. We zijn hier altijd erg blij mee en wellicht zit die van u er volgend jaar bij!
|
|
|
|
|
|
|
Voor wat betreft de uitvoering van de kalender hebben we dit jaar gekozen voor een digitale versie.
De redenen hiervan zijn onder andere de sterk gestegen kosten voor drukwerk en verzending. Daarnaast hebben wij ons afgevraagd of het niet erg milieubelastend is om dit ieder jaar op deze wijze te blijven doen. Wij hopen dat u er begrip voor heeft dat we gekozen hebben voor een milieuvriendelijkere oplossing. U kunt er nu zelf voor kiezen om dit uit te printen of digitaal te gebruiken.
Mocht u een foto bijzonder mooi vinden en deze als schermachtergrond willen gebruiken, dan kunt u ons een bericht sturen. We zenden deze dan graag door.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mocht u voor volgend jaar alvast uw vakantie willen vastleggen dan kan dit nu al.
Alle beschikbare periodes zijn reeds ingevoerd in het reserveringssysteem.
Momenteel is er nog volop keuze voor periodes en het schip van uw wensen.
Mocht u vragen hebben aangaande een passend schip en periode dan kunt u ons overdag bellen op 0515-442750.
Wij helpen u met onze ruime ervaring graag verder.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voor uw watersportvakantie zetten wij ons al meer dan 35 jaar met hart en ziel in!
Het gehele Heech by de Mar team.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na een kleine onderbreking met herfstachtig weer, ongelukkigerwijze precies tijdens onze nazomerverkoopdagen, hebben we nog vele nazomerse dagen in Heeg geteld. Het lijkt er toch sterk op dat bij ons ook de gevolgen van klimaatverandering merkbaar zijn.
Om in de woorden van wijlen Johan Cruijff te spreken heeft ‘elk nadeel zijn voordeel’ en werden vele bezoekers aan onze verkoophaven verrast met prachtig nazomerweer.
Dit vertaalde zich in veel belangstelling voor de diverse schepen en uiteindelijk nog een mooi aantal extra verkochte schepen. Hierop komen we verder in de nieuwsbrief op terug.
Inmiddels zijn we in de meteorologische winter belandt en kunnen we bijna van Friese wintersport, het schaatsen, gaan genieten. Ondanks deze winterse omstandigheden blijft het mogelijk om u bij ons te oriënteren op een rond- of platbodem. Een behoorlijk aantal schepen liggen in de hal en voor de meeste andere geldt dat ze (bij voorkeur op afspraak) van binnen te bekijken zijn.
Bent u voor het komend jaar op zoek en wilt u nu alvast ‘voorwerk’ gaan verrichten, dan bent u, ook in de komende wintermaanden, van harte welkom in Heeg. Wij begroeten u graag met een verse kop koffie, een glas hete thee of een beker warme chocolademelk!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De keuze van een Rond- of Platbodem
Bij de keuze van een rond-of platbodem wordt enige achtergrond van de verschillende typen door de meeste aspirant-kopers zeer op prijs gesteld. We zijn deze rubriek ruime een jaar geleden gestart met Rondbodems (Lemsteraken) en geven daar nu een vervolg aan met Platbodems. In de vorige nieuwsbrief hebben wij aandacht besteed aan de Vollenhovense Bol. Deze keer aandacht voor het scheepstype:
|
|
|
|
|
De Zeeuwse schouw is een typisch vissersvaartuig dat men tot kort na de tweede wereldoorlog op de Zeeuwse stromen kon zien varen. Als houten beroepsschip, met naast de visserij ook een functioneel als vrachtschip of pontschip, wordt deze al lang niet meer gebruikt. Als stalen pleziervaartuig echter zijn diverse werven actief geweest deze te bouwen. Vaak worden ze daarbij anders aangeduid, afhankelijk van de afkomst bijvoorbeeld Tholense / Bergense schouw of schouw van Philippine, wat duidelijk een andere type schepen zijn. Wij beperken ons hier tot de Zeeuwse schouw, zoals we deze vandaag de dag als scheepstype kennen.
|
|
|
|
|
|
|
Gemeenschappelijke kenmerken en verschillen
Op het eerste gezicht kan men de Zeeuwse schouw herkennen door het verloop van de lijnen die in voor-en achterschip samenlopen. Het vlak in voor-en achterschip is sterk omhoog gebrand en loopt hoog op boven het wateroppervlak tot aan de uitersten van het vaartuig. Er zijn (grote) onderlinge verschillen in bouwwijze van de werven in de constructie terug te vinden. Sommige schouwen hadden afwijkend wel een voorsteven, die echter constructief vals was. Deze voorsteven, die men eerder loefhouder moet noemen, was niet in de romp gebouwd, maar gewoon tegen de buitenkant geplaatst. Constructief had deze balk dus geen enkel nut. Andere schouwen hadden een rond achterschip en men zou ze, net als de hoogaars en de hengst met rond achterschip, ‘Lemsterschouw’ kunnen noemen.
|
|
|
|
|
Bronvermelding:
DEZE INFORMATIE KOMT UIT HET BOEK RONDE EN PLATBODEMJACHTEN van Mr. Dr. T. Huitema (een naslagwerk, welke in 1962 tot stand gekomen is en nog steeds niet overtroffen).
|
|
|
|
|
|
Grote bekendheid kreeg dit type platbodem toen in de zeventiger jaren de beroemde Kooijman en de Vries werf zich ging bezighouden met het bouwen van Zeeuwse schouwen. Het ontwerp van G.W.W.C. Baron van Hoëvell stond garant voor een zeer efficiënt ingericht schip wat handzaam te zeilen is. Exemplarisch voor deze serie gebouwde schepen is de ‘Cadans’, welke onderdeel uitmaakt van de verhuurvloot van Heech by de Mar en tevens met koop/verhuur-optie wordt aangeboden.
Ze verkeerd, net als alle andere verhuurschepen, in een uitstekende conditie en beschikt over een rijk uitrustingsniveau.
|
|
|
|
|
|
|
Naast bovengenoemde Zeeuwse schouw hebben wij op dit moment nog een bij Kooijman en de Vries gebouwd exemplaar in de verkoop: Zeeuwse schouw ‘Tjalena’, die een particuliere eigenaar kent. Over dit goed onderhouden schip, welke inmiddels 22 jaar in bezit is van deze eigenaar, kunt u meer informatie en een uitgebreide fotoserie vinden op:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bent u zo ver nog niet en/of wilt u (eerst) een Zeeuwse Schouw huren, dan verwijzen u graag naar:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zoals in de inleiding al aangegeven zijn er, mede door het prachtige weer in het najaar, nog diverse schepen van eigenaar verwisseld. Een overzicht;
- Schokker ‘Rosa’
- Boeieraak ‘De Kleine Beer’
- Zeeschouw ‘Nijt Mie Bemeuen’
- Hoogaars ‘Hoogtij’
Wij wensen de trotse nieuwe eigenaren alvast veel vaarplezier en bovenal: BEHOUDEN VAART !
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De eigenaren van onderstaande schepen hebben ons het vertrouwen gegeven hun rond- of platbodem voor hen te mogen verkopen:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In de rubriek ‘In de Schijnwerper’ wordt elke keer een ander schip in het licht geplaatst en uitgelicht.
Deze nieuwsbrief aandacht voor een prachtige Lemsteraak met een rijke ervaring:
|
|
|
|
|
|
|
Nette volledig werfgebouwde Kuperes Lemsteraak 10.50 van tweede eigenaar. 'De Marne' is een goed zeilend schip met een groot vaarbereik. Beschikt over een ruim sfeervol ruim interieur met een royaal tweepersoonbed, 2 slaapplaatsen in de punt en 2 tot 3 slaapplaatsen in de kajuit.
Zeer geschikt om langere tochten mee te varen. Beschikt over veel zeilervaring op het Nederlandse en Duitse Wad.
De Krachtige Thornycroft Scheepsdiesel met aandrijving via homokineet en interne koeling brengt u op alle gewenste plaatsen, ook in sterke stroomgebieden. Het schip is gemakkelijk manoeuvreerbaar door de aanwezig boegschroef.
‘De Marne’ ligt in Heeg in een hal, waar ze van binnen en buiten te bewonderen is.
EEN BEZICHTIGING (OP AFSPRAAK) WAARD!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overweegt u uw schip (met pijn in het hart) te verkopen, dan helpen wij u ook graag verder.
Vaak is er meer mogelijk dan u denkt en kunt u, tijdens de verkoop vanuit onze verkoophaven (of uw eigen haven als deze in de buurt van Heeg ligt), gewoon blijven doorvaren totdat uw schip definitief verkocht is.
|
|
|
|
|
Mocht u hierover meer willen weten, dan verstrekken wij u daarover graag alle door u gewenste informatie.
Heeft u specifieke vragen over de schepen, wilt u uitgebreide informatie ontvangen of een afspraak maken, dan kunt u ons via onderstaand mailadres of telefoonnummer bereiken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|