|
|
|
|
Het was een vreemd seizoen vanwege Covid-19. Vanaf half maart lagen alle huurschepen al te water, helemaal opgetuigd en klaar voor het vaarseizoen. Maar toen stroomden de afzeggingen en annuleringen binnen. Het waren onzekere en mentaal moeilijke tijden.
In die periode hebben we gelukkig met nagenoeg alle gasten in goed overleg een passende oplossing kunnen vinden. Hartelijk dank voor uw begrip en flexibiliteit.
Toen de eerste Corona-golf over de top leek en duidelijk werd dat buitenlandse (vlieg-) reizen ‘on hold’ stonden was het alternatief dat een vakantie in eigen land gevierd zou worden. Een watersportvakantie in Friesland kwam voor velen ineens in beeld.
We hebben vele nieuwe gasten mogen ontvangen. Diegene die gevaren hebben waren enthousiast over de schoonheid, rust en ruimte die het water biedt.
Terugkijkend hebben we een kort en bewogen vaarseizoen gehad. Vele gasten hebben toch nog genoten van het prachtige weer, het water, het unieke vaargebied en onze mooie schepen.
Vanaf deze plaats willen wij u, als klant, dan ook hartelijk bedanken voor uw bezoek aan Heech by de Mar het afgelopen jaar.
Was u helaas niet in de gelegenheid om te varen, dan zien wij u graag terug in 2021.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Komende editie van de botenbeurs zou Heech by de Mar voor de 35ste keer deelnemen. We hadden ons echter vanwege de onzekere tijden rondom Covid nog niet ingeschreven.
Onlangs is bekend geworden dat de beurs opgeschoven gaat worden naar eind april. Dit is al in het vaarseizoen en helaas zult u ons op BOOT Düsseldorf dan ook niet treffen.
Maar wellicht zien we elkaar dan toch nog in Heeg. U bent bij ons van harte welkom.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De keuze van een Rond- of Platbodem
Ook in deze nieuwsbrief weer uitgebreid aandacht voor het scheepstype Lemsteraak met eerst een stukje geschiedenis. Vervolgens maken we een begin met het overzicht van de belangrijkste werven en ontwerpers.
|
|
|
|
|
|
|
Geschiedenis (3)
Zoals in de vorige nieuwsbrief reeds vermeld zijn al kort nadat men overging op het bouwen in ijzer meer exemplaren als jacht voor de recreatie verkocht dan ooit in hout voor de visserij gebouwd zijn. Vooral na de tweede wereldoorlog heeft het bouwen van aken een grote vlucht genomen. Daarbij werden de Lemsteraken aanvankelijk veelal (grotendeels) geklonken. De doorbraak van het elektrisch lassen kwam na 1950, toen er staalplaten op de markt kwamen die geschikter zijn om te lassen.
|
|
|
|
|
|
|
Lastechnieken
Het grootste onderscheid van de Lemsteraak ten opzichte van andere rond- en platbodemschepen betreft de scheepsvorm met vele gangen; gebogen platen, die overnaads aan elkaar gelast zijn en zorgt voor een mooie ronde rompvorm. Door deze vorm worden haar zeileigenschappen geroemd en is droogvallen zeer goed mogelijk.
Bij dit lassen zijn drie mogelijkheden die onderstaand middels afbeeldingen worden toegelicht:
1. Zoomwerk; drie gangen overlappen elkaar, de binnenlas is niet hetzelfde als de buitenlas;
2. Joggelen; de gangen overlappen elkaar, maar sluiten steeds aan op het spant;
3. Glad laswerk; de platen liggen tegen elkaar, binnen en buitenlas zijn hetzelfde.
|
|
|
|
|
|
Naast de in de vorige nieuwsbrief genoemde ontwerpers en bouwers die vooral in de beginjaren bij de bouw van aken actief zijn geweest, zijn er een groot aantal werven en ontwerpers die in de komende nieuwsbrieven onder de aandacht zullen worden gebracht. We beginnen dit overzicht met ‘één van de meest koersvaste bouwers en restaurateurs in de bloeitijd van de Nederlandse watersport’ (aldus de schrijvers van dit boek):
Stofberg
Willem-Hendrik Stofberg (1923-2011) nam in 1947 op 25 jarige leeftijd de werf in Leimuiden over van zijn vader en begon in 1959 met de ombouw van een woonark , welke hij ombouwde tot jacht met de naam ‘De Breebanck’.
Voor eigen risico bouwde Stofberg kort daarna het 7,50 meter lange aakje ‘Grietje Bosker’, dat later als ‘de Jonge Egbert’ bekend zou worden. Sindsdien bouwde, restaureerde en verbouwde hij tientallen Lemsteraken voor allerlei soorten klanten. Zijn zonen Pim (1961) en Jan Willem (1964) bracht hij de liefde voor het vak bij en ontwikkelden zich tot vakmensen, die zowel het scheepsbouwersvak als het timmer vak beheersen.
De werf verhuisde in 1989 naar de huidige locatie vlakbij de sluizen in Enkhuizen. Na het overlijden van hun vader in 2011 houden beide zonen tot op de huidige dag zich samen bezig met onderhoud en restauratie van schepen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Wij hebben als Heech by de Mar regelmatig schepen van deze werf in ons aanbod, zoals dit jaar de 10,10 meter ‘Emma Neanke’ (inmiddels verkocht) en de werkelijk schitterende 11.00 meter ‘Vrouwe Leonoire’ , die bij ons in de hal te bewonderen is.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bovenstaande informatie komt uit het boek ‘Lemsteraak, trots der Zuiderzee’, een schitterend rijk geïllustreerd naslagwerk, welke bij ons tegen een gereduceerde prijs af te halen of te bestellen is:
|
|
|
|
|
|
|
In de volgende nieuwsbrief gaan we verder in op beroemde werven van Lemsteraken waarbij aandacht wordt besteed aan de Kooijman en de Vries en latere Van Rijsoever werf en de werfactiviteiten van Heech by de Mar, die uitgebreid in het boek worden beschreven.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De volgende schepen zijn ‘nieuw in bemiddeling’ en in Heeg of elders te bezichtigen:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ook in de afgelopen maand zijn er weer diverse schepen van eigenaar veranderd. Een overzicht van onlangs overgedragen schepen:
- Lemsteraak ‘Marijke Muoi’
- Lemsteraak ‘Zwarte Zwaan’
- Lemsteraak ‘Dame Dolores’
- Hoogaars ‘Deinemeid’
- Schokker ‘De Vrouwe Boukje’
- Schokker ‘Woepster’
- Zeeschouw ‘Jan Bart’
- Zeeschouw ‘Anna Catharina’
- Super Scheldeschouw ‘ ’t Swarte Schaep’
- Botterjacht ‘D’ouwe Botterick’
- Staverse Jol ‘Joffer Jans’
- Vollenhovense Bol ‘Goudtûfke
Wij wensen deze trotse nieuwe eigenaren veel vaarplezier met hun schip en .... behouden vaart!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Terugblik Makelaardij 2020
De verkoop van schepen kwam dit jaar al vroeg op gang totdat halverwege maart Corona er tijdelijk voor zorgde dat dit bijna stil kwam te liggen. Verrassend snel echter werd vanaf eind april en met name in de meivakantie massaal belangstelling getoond in onze verkoopschepen.
|
|
|
|
|
Opvallend hierbij was dat er met name ook gezinnen met kinderen in de markt waren. Velen hadden besloten de zomervakantie in Nederland op het water door te brengen en kochten spontaan een rond- of platbodem. Deze massale interesse is in het gehele seizoen gebleven, wat uiteindelijk heeft geresulteerd in een zeer succesvol verkoopjaar.
Wij verwachten dat deze trend zich komend jaar doortrekt, dus bent u op zoek naar een ‘passend’ schip of wilt u haar te koop aanbieden , dan begroeten wij u in 2021 graag in Heeg!
|
|
|
|
|
|
|
|
|